• Je depressie overwinnen met yoga

  • je depressie overwinnen met yoga - blog

    Laat me dit heel duidelijk maken: Je bent niet alleen! Je voelt je misschien alleen, maar dat ben je niet. Het voelt misschien alsof het leven uitzichtloos is, maar dat is niet zo. De dag doorkomen lijkt misschien zwaar, maar dat is het niet.

    Misschien kan ik beter zeggen, het hoeft niet zwaar te zijn. Je ziet bij anderen om je heen dat het niet zo zwaar is, maar waarom geldt dit dan wel voor jou? Waarom is jouw leven niet de moeite waard om te leven?

    Ik weet hoe het voelt. Ik ben opgegroeid in een - zacht gezegd - chaotische omgeving met weinig stabiliteit of veiligheid, en als een resultaat daarvan begon ik rond mijn 13e depressieve gevoelens te koesteren. Ik was ver in de twintig voordat ik daar echt los van kon komen. Ik weet hoe het is als het leven zinloos lijkt, ik weet hoe het voelt om niet verder te willen leven, ik weet hoe het is om zoveel pijn van binnen te voelen dat nuchter de dag doorkomen gewoon geen optie is.

    Hoe ben ik hier uit gekomen? Het klinkt misschien heel cliché, maar op mijn 19e ontdekte ik yoga, en dat heeft mijn leven gered. Ik heb ook een nicht die echt om mij geeft en waar ik altijd terecht kan voor goede raad, maar de yoga gaf mij een houvast, een manier om stapje voor stapje mijn depressieve gevoelens, destructieve gedrag en negatieve denkpatronen te overwinnen. Ik heb geleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor alles wat ik denk of voel, want laat ook dit heel duidelijk zijn: Je moet zelf het werk doen!

    Zolang je kijkt naar anderen om te veranderen, zolang je anderen de schuld geeft van hoe jij je voelt, blijf je door dit slachtoffergedrag vastzitten in je depressie en kom je nooit vooruit. Ook al was je ooit echt een slachtoffer, dat ben je nu niet meer. Ben je nu een slachtoffer? Zoek bij de juiste personen om hulp en zorg ervoor dat je je situatie verandert. Breek de banden met mensen die je kwetsen en blijf nooit in negatieve situaties, of dit nu thuis, op werk, in relaties, of in sociale situaties is.

  • Hoe kom je uit een depressie?

    Ik herinner me heel goed dat ik vastzat in dezelfde vicieuze cirkel; ik bleef me maar afvragen wat het leven voor zin had, en ik kon maar geen antwoord vinden. “Wat is de zin van het leven? Er is geen zin van het leven.” Maanden, jaren zelfs bleef ik hangen in dit gevoel. “Het maakt toch niet uit wat er met mij gebeurt, want niemand geeft toch om mij..”

    Ik zag het leven heel donker in, totdat er letterlijk een lichtje ging dagen: Ik stelde mezelf de verkeerde vragen! “Niemand geeft om mij, dus wat maakt het uit?” is heel anders als, “Waar kan ik mensen vinden, die wel om mij geven?” Of beter nog, “Wie in mijn leven nu, geeft wel echt om mij?” Het leven is zinloos, inderdaad, tenzij.. je zelf zin geeft aan het leven! Zingeving is dat wat je zelf toevoegt, de doelen die je stelt, de ervaringen die je fijn en belangrijk vindt. De manier waarop ik nadacht was erop gericht mezelf continue naar beneden te halen, en ik zat vast. Totdat ik er actief zelf voor koos om anders na te gaan denken.  

    Dit aha-moment klinkt misschien heel logisch, maar als je vastzit in verdriet, angst, boosheid, pijn, wanhoop, als je een lage eigenwaarde hebt en verkeerde mensen en situaties blijft toelaten in je leven.. is dit helemaal niet zo logisch. Hoezo kan ik er zelf voor kiezen hoe ik denk, en als gevolg daarvan, hoe ik me voel?

    Hier komt de yogafilosofie om de hoek kijken. Yoga betekent één worden, of iets vrijer vertaald - dichter bij jezelf komen. Je BENT niet je gedachten, je bent niet je emoties, je bent niet je lichaam. Je HEBT een lichaam, je hebt emoties, je hebt gedachten. Doordat je je identificeert me je lichaam en je emoties, ervaar je pijn als deze emoties negatief zijn (en plezier wanneer deze emoties positief zijn). Door deze identificatie losser te maken, kun je dingen anders leren zien en verlicht je ook je pijn. ‘Ik ben verdrietig’ wordt ‘Ik ervaar verdrietige gevoelens.’ ‘Ik ben bang’ wordt ‘Ik voel angst.’ Omdat je je in deze nieuwe staat niet identificeert met je pijn, maar je je pijn ervaart als los van jouw kern, ben je in staat om andere keuzes te maken waar je voorheen slechts gereageerd had op of vanuit deze emoties.

    Ik hoop dat dit niet al te ingewikkeld klinkt, want het is eigenlijk heel simpel. Het enige wat je hoeft te doen is yoga beoefenen, en deze verschuiving van bewustzijn vindt vanzelf plaats.

  • Yoga als natuurlijke antidepressiva

    De allereerste keer dat ik yoga deed, na mijn allereerste les, stond ik te springen van geluk bij de bushalte onderweg naar huis. Mijn lichaam voelde zo lekker, ik had me al lange tijd niet zo goed gevoeld, en ik denk dat ik op een onbewust niveau aanvoelde dat ik iets had gevonden wat me kon helpen. Ik had natuurlijk nooit kunnen denken dat ik twaalf jaar later mijn eigen yoga studio zou runnen!

    Dit is het eerste wat yoga doet, je komt weer terug in je lichaam. Je ruimt spanningen op, je wordt sterker (bij intensievere vormen van yoga tenminste), je creeert positieve energie. Dat is echt heerlijk! Na een half jaar serieus intensieve Iyengar yoga lessen te hebben gevolgd, begon ik ook veranderingen op een mentaal niveau op te merken. Ik had minder last van sociale angsten, was minder negatief tegenover mezelf, en voelde me in het algemeen een stuk beter! Toen de docente een week ziek was en ik dus twee weken geen les had, kreeg ik overal ‘jeuk’ en voelde ik oude gevoelens en gedachtepatronen weer omhoog komen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik ben toen gaan zoeken naar yoga-opleidingen om ‘yoga te leren’ en na het eerste gesprek met mijn leraar ben ik begonnen met dagelijks oefenen, uren en uren en uren per dag. Daarnaast begon ik ook te mediteren, eerst 10-15 minuten en dat heb ik toen uitgebouwd naar 1 uur per dag, en ‘s avonds nog een half uur. Kun je voelen hoe vastberaden ik was om uit mijn depressie te komen en mijn leven om te gooien?

  • Tips tegen depressie

    1. Een gouden tip die ik kreeg van mijn leraar was: “Maak het positieve groter, dan valt het negatieve vanzelf weg.” Ik was altijd gericht op het overwinnen van mijn depressie, van mijn angsten, maar daardoor bleef ik er ook juist in vastzitten, omdat het zo’n grote rol bleef spelen in mijn leven. Toen ik mijn focus daadwerkelijk verschoof en positiviteit en ruimte begon te creeren door meditatie en het oefenen van de houdingen, toen pas begonnen depressie en angsten minder vat op mij te krijgen. De wolf die je te eten geeft, die groeit.. zorg ervoor dat je je negatieve wolf niet voedt!

    2. De vraag die ik mezelf altijd stel is, “Hoe kan ik op dit moment het beste voor mezelf zorgen?” Voor jezelf zorgen is iets wat er heel snel inschiet als je je niet goed voelt, vooral als je echt depressief bent. Door goed te eten, je lichaam goed te verzorgen, een beetje te bewegen, voel je je ook beter. Maar soms is voor jezelf zorgen onder een dekentje kruipen op de bank en daar een paar dagen vertoeven. Het is heel belangrijk goed te leren voelen wat je écht nodig hebt en dat aan jezelf te geven.

    3. Werk en studie kan heel zwaar zijn, en daarom heb ik ze voor mezelf positief geherformuleerd als onderdeel van mezelf zorgen. Als ik genoeg inkomsten heb kan ik goed eten kopen, dan kan ik in een fijn huis wonen, dan kan ik de dingen doen die ik leuk vind om te doen.. In plaats van werk te zien als iets wat ik ‘moet’ doen, is werk een onderdeel van mijn zelfzorg. Als ik teveel werk (deze neiging heb ik nogal eens), is voor mezelf zorgen juist rust nemen, maar als ik lui ben, is voor mezelf zorgen juist weer in het ritme komen en achter de laptop kruipen. Ik probeer zoveel mogelijk balans te houden, en mezelf niet te pushen.

    4. Voeding. Dit is een van de meest belangrijke en moeilijkste onderdelen op je weg naar positiviteit. Wanneer je slecht eten eet, voel je je ook slecht, wanneer je goed eten eet, voel je je ook beter. Dat zou je denken toch? Maar wanneer je echt niet zonder je comfort food kan en misschien zelfs overgewicht hebt, is er sprake van een andere cirkel. Je voelt je slecht, je eet slecht eten en voelt je goed, en daarna voel je je weer slecht. En: Je voelt je slecht, je eet goed eten en je voelt je nog steeds slecht. Om daar uit te komen stel ik voor dat je de verschuiving heel geleidelijk laat gaan. Ga NOOIT op dieet. Begin door voor je favoriete junk-food gezondere alternatieven te gaan zoeken. Ik heb het niet over worteltjes in plaats van cake. Doe dit jezelf absoluut niet aan. Een gouden regel die ik heb is dat in cake, koekjes, snoep, chips, brood, etc, maximaal 5-6 ingredienten mogen zitten. In brood is dat bijvoorbeeld bloem, gist/desem, water, zout. Lees je labels en kies op basis van kwaliteit, niet op basis van goedkoop.

    5. Je MOET fysiek fit zijn. Helaas, hier kom je niet omheen. Je hoeft geen perfect lichaam te hebben, maar je moet je goed voelen in je lijf en een redelijke conditie hebben. Wanneer je je fysiek licht voelt, wanneer je fysiek sterk bent, ben je veel minder vatbaar voor negatieve gedachten en emoties.

    6. Voor de vrouwen, track je menstruatie! Dit heb ik jarenlang gedaan, en toen ik een aantal jaren geleden in een dip terecht kwam, heb ik dit tijdelijk weer opgepakt omdat het zo belangrijk is om te weten of dat je je nu echt rot voelt, of dat het hormonen zijn die je perspectief op de werkelijkheid zo donker kleuren. Tot vandaag de dag zijn er altijd een paar dagen per maand waar ik me onzeker voel, iets angstiger ben, me lelijk voel, denk dat ik niets goed kan doen.. en dan weet ik, ‘Ohw, niets aan de hand, het is weer tijd voor PMS/ovulatie/menstruatie.’ In plaats van dat ik mijn gedachten ga geloven en beslissingen ga maken, weet ik dat ik maar een dag of hoogstens een paar dagen hoef te wachten voordat ik de wereld weer met een positieve bril kan bekijken.

    7. Zorg ervoor dat je steun hebt van vrienden, familie, of als dit niet mogelijk is, vind een therapeut waar je een klik mee hebt. Raak niet geisoleerd en blijf communiceren.

    8. Het laatste punt, zoek een doel in het leven. Creeer je eigen zingeving. Voor mij is het heel erg belangrijk dat ik zinvol werk doe, dat ik mensen help en dat ik de wereld een beetje beter maak met mijn acties. Als ik bij een klantenservice zou werken zou ik dood en dood ongelukkig zijn, hoeveel yoga ik daarnaast ook zou doen.

    Als je je nu afvraagt, ja dit klinkt allemaal heel logisch, maar HOE dan? Beter eten, beter voor mezelf zorgen, yoga of een andere vorm van beweging gaan doen, mediteren? Werk doen waar ik blij van word? Maar HOE dan? Laat me je een reality check geven. Deze hoe-vraag, betekent bijna altijd een gebrek aan motivatie. Iemand die gemotiveerd is, vindt een weg ongeacht de obstakels. Als je niet weet hoe je beter zou kunnen eten, of hoe je 10 minuten meditatie kunt inpassen in je dagelijkse leven, dan wil je dit gewoon niet graag genoeg. Begin jezelf andere vragen te stellen. Waarom ben ik niet gemotiveerd genoeg om mezelf te helpen? Wat houdt mij tegen? Wat kan ik voor mezelf opzetten zodat ik wel positieve actie ga ondernemen? Neem volledige verantwoordelijkheid voor hoe je je voelt, voor jouw leven, en geloof in een positieve uitkomst. Geloof dat je het waard bent om van jezelf te houden. Geloof dat je gelukkig kunt zijn!

  • Kun je je depressie overwinnen?

    Ik ben nu op het punt dat ik yoga niet meer ‘nodig’ heb om me goed te voelen. Ik ben emotioneel stabiel, heel gelukkig met mijn leven en de richting waar ik in ga, en ik kan oprecht zeggen dat ik mijn depressie misschien wel heb overwonnen! Heel voorzichtig zeg ik misschien, omdat ik weet dat ik altijd gevoelig zal blijven voor hele stressvolle situaties, en ik kan nog steeds niet goed omgaan met negativiteit van andere mensen omdat ik me nog te onveilig voel. Maar dat geeft niet; ik blijf gewoon oefenen, en elke dag word ik sterker!

  • 4 Reacties

    Goed en duidelijk verhaal. Fijn om te lezen. Het klopt wat je schrijft en ik hoop dat het mensen op weghelft.

    Reageer

    Dankjewel Annette! Ik hoop het ook :)

    Reageer

    Ik ben trots op je! 😘

    Reageer

    Ik ben trots op je! 😘

    Reageer