• Het Yoga Dieet

  • veganistisch dieet

    Voeding is een zeer belangrijk onderdeel van je yogabeoefening. Want wat je eet beinvloedt het lichaam, maar ook de gedachten en de emoties. Stel je je bijvoorbeeld voor dat je in de ochtend yoga oefent en mediteert, maar dan de rest van de dag koffie en cola drinkt, en alleen maar suiker en fast food eet. Hoe zou je je dan voelen? Heeft de yoga dan nog wel enig effect?

    Met de yoga probeer je het lichaam in een staat van balans te brengen en te zuiveren, de emoties te beheersen en de gedachten tot stilstand te brengen. Je brengt het lichaam, je ademhaling, en je geest tot rust.

    Je voeding kan dit proces ondersteunen, maar ook onderuit halen. Kies daarom voor eten dat het lichaam goed kan verteren, dat het lichaam voedt, en de gedachten helder houdt. Een dieet dat een goede basis geeft voor je yogabeoefening, of zelfs hetzelfde zuiverende effect heeft; dat is een yoga dieet.

  • It is my view that the vegetarian manner of living, by its purely physical effect on the human temperament, would most beneficially influence the lot of mankind.

    Albert Einstein

  • Wat zegt de filosofie over het juiste dieet voor yoga?

    In de Yoga Sutra’s van Patanjali, het belangrijkste filosofische werk voor de huidige Hatha Yoga beoefenaar wordt niet gesproken over voeding. Er wordt geen specifiek dieet voorgeschreven of vastgesteld, zelfs geen richtlijnen om te volgen. De Bhagavad Gita doet dit gelukkig wel. Wat zegt deze tekst over een juist dieet?

    17.7 Voeding waarvoor personen de voorkeur hebben is afhankelijk van hun aard. [...]

    17.8 Mensen met een goede aard hebben de voorkeur voor voeding dat hun levensduur verlengt, en hun deugd, kracht, gezondheid, geluk en tevredenheid vergroot. Dit soort voeding is sappig, voedzaam, en smakelijk.

    17.9 Voeding dat te bitter, zuur, zout, heet, scherp, en droog is, is geliefd door mensen met een passievolle aard. Dit soort voeding produceert pijn, verdriet, en ziekte.

    17.10 Voeding dat te lang gekookt is, niet vers is, bedorven, vervuild, en onzuiver, wordt gegeten door mensen met een onwetende aard.

    Zoals je ziet wordt de menselijke persoonlijkheid en de bijbehorende voeding onderverdeeld in 3 categorieen. Deze 3 kwaliteiten worden ook wel guna’s genoemd; Sattvas, rajas en tamas. Sattvas kun je beschrijven als lichtheid, kennis, zuiverheid, balans, harmonie en deugdzaamheid. Rajas is beweging, vuur, passie, actie, dynamiek en onrust. Tamas tot slot is inertie, stabiliteit, zwaarte, passiviteit, chaos, negativiteit en onwetendheid. Hieronder de kwaliteiten nog een keer uitgewerkt in voedingsproducten:  

    Sattvische voeding: Verse groenten en fruit, granen (*), linzen en bonen, noten, zuiver water en zuivel (**). Sattvisch eten is kort gekookt, licht gekruid en makkelijk te verteren.

    Rajische voeding: Koffie, chocolade, ingeblikt eten, gezout eten, peper, paprika, ui, knoflook, radijs, ‘verse’ sappen in fles, scherpe kruiden.  

    Tamische voeding: Vlees, vis, eieren, alcohol, azijn, gefrituurd eten, geraffineerde suikers, conserveringsmiddelen, kleurstoffen (etc..!). Tamisch eten is bedorven, overrijp, bewaard, opnieuw opgewarmd, of uit de magnetron. Ook teveel eten van iets wat goed voor je is wordt gezien als tamisch, omdat je lichaam het daardoor minder goed verteert.

    (*) Granen zijn tegenwoordig genetisch gemanipuleerd, doorgekweekt, bespoten met gif, gebleekt met chloor, vermengd met allerlei ziekteverwekkende chemicalien.. Een gemiddeld brood dat je in de supermarkt koopt valt dus onder tamische voeding, niet onder sattvische voeding.

    (**) Hetzelfde geldt voor zuivel. Van oorsprong is het yoga dieet lacto-vegetarisch, dat wil zeggen geen vlees, vis of eieren, maar wel zuivel. Zuivel werd gezien als de meest complete voeding die er bestond en werd veel gebruikt tijdens intensieve yogabeoefening. Maar.. koeien in onze samenleving zijn niet heilig zoals in het (oude) India. Ze worden met weinig respect behandeld, ze krijgen veevoer te eten in plaats van gras, worden behandeld met antibiotica.. Daarbij of misschien wel daarom verteren veel mensen melkproducten erg slecht (waaronder ikzelf). Melk veroorzaakt gasvorming, misselijkheid, vermoeidheid, wazigheid, etc. Als je last hebt van deze symptomen, is het interessant om te kijken wat het weglaten van zuivel uit je dieet voor je kan doen.

  • Sattvische levensstijl

    Als yogabeoefenaar streef je naar balans, naar lichtheid en helderheid van geest. Je streeft dus een sattvische levensstijl na, niet alleen in je houding en gedrag, maar ook in je voeding. En zoals we net hebben gezien, beinvloedt jouw natuurlijke aard je keuze van voeding, maar andersom geldt hetzelfde; je voeding beinvloedt ook je aard! Voel je je dus zwaar van gemoed, heb je last van depressie, of wil je simpelweg meer energie en meer rust? Dan is het een goed idee om je voeding aan te passen.

    Je voedingspatroon veranderen doe je niet in één dag. Zelfs niet in één jaar. Het yogadieet is geen ‘dieet’ of vastenkuur; je eet niet een paar dagen of weken gezond om daarna terug te vallen in oude patronen. Geef alle veranderingen die je doorvoert in je voeding een aantal maanden of langer om echt te integreren in jouw manier van eten. En laat dit proces synchroon lopen met je yogabeoefening. Wanneer je voelt dat het eten van vlees jouw lichaam, de dieren, en het milieu schaadt - niet alleen vanuit een intellectuele overtuiging, maar als je je daar echt bewust van wordt - dan kost het stoppen met vlees eten geen moeite. Leg jezelf niets op, en dwing jezelf nergens toe. En doe alles één voor één.

    Wat bedoel ik daarmee? Dwing jezelf niet om van een (extreem voorbeeld) hamburger, friet, afhaal-Chinees, cup-a-soup, cappuchino, cola, pringles&brownies-dieet naar een raw vegan dieet te gaan. Dat werkt niet. Begin met één ding. Laat alle frisdrank weg. Doe dat een paar maanden of langer totdat je iemand frisdrank ziet drinken en denkt ‘Ieww, dat is toch geen drinken?’ Dan ben je klaar voor het volgende. Geen pringles meer, ook al at je dat twee keer in de week. Vervang ze door de meest gezonde naturel chips die je kunt vinden en kijk nooit meer terug. Over 5 jaar kun je chips misschien helemaal weglaten, maar zoek eerst gezondere opties zodat je lichaam kan langzaam kan detoxen. Wanneer je hier aan gewend bent: Ga verse soep maken, eet alleen friet van verse aardappels en bak je eigen brownies. Neem een aantal jaar - of misschien wel 10 jaar - de tijd om alle verwerkte voeding uit je dieet te halen, en voel je lichaam en geest met je mee veranderen!

    Veel succes!