• Ardha Matsyendrasana

  • Ardha Matsyendrasana is een veelzijdige twisting, met veel variaties. Deze houding maakt de heupen en schouders flexibel en stimuleert de ruggengraat. En net zoals de meeste andere twistings stimuleert deze houding de innerlijke organen omdat de buik wordt samengenomen.

    Een paar tips: 

    > Houd de schouders laag en het borstbeen licht getlld.
    > Beide zitbotten blijven op de grond.
    > Verleng de rug op een inademing, ontspan en draai op een uitademing.
    > Breng de buik goed naar binnen voor een diepere twisting.
    > Steun niet op je achterste hand, maar zet juist af en blijf zo goed mogelijk rechtop zitten.
    > Kun je niet met je elleboog achter de knie komen? Sla je arm dan gewoon om het been heen.
    > En tot slot, heb je misschien last van je knie, of kun je niet in de houding komen? Hou dan je onderste been uitgestrekt naar voren. 

  • Ardha Matsya-Indra-Asana

    Arhda = Halve
    Matsya = Vis
    Indra = Koning
    Asana = Houding

    Dit is de halve koning van de vissen houding. 

  • Tutorial

  • Zet je voet niet halverwege het been, maar de hak in lijn met de knie. Als je dan klaar bent voor de volledige houding (hieronder), kun je je arm uitstrekken en de voet vastpakken. 

  • Variaties

  • Ardha Matsyendrasana heeft een aantal interessante variaties. Wanneer de houding makkelijk voor je wordt, zijn deze variaties zeker leuk om mee af te wisselen:

    1. Breng de voorste arm onder het been door en pak de vingers bij elkaar (of pak je pols vast).
    2. Pak je voetboog vast, draai de schouders helemaal open, en strek je andere arm diagonaal omhoog weg.
    3. Zit op je voet: De zijkant van de voet is op de grond, en je zit met je zitbotten op je hak en op je voetboog. Dit voelt eerst erg oncomfortabel voor de voet maar dat went vanzelf. De andere voet staat nu niet in lijn met de knie, maar zo dicht mogelijk bij, ongeveer halverwege het bovenbeen. Haak eerst de elleboog achter de knie, twist open, en hou je balans. Als dit goed gaat, kun je proberen de arm om het been heen te draaien en de handen op de rug bij elkaar te pakken. 

  • Ardha Matsyendrasana 2 (uit de Iyengar Yoga) lijkt wel een totaal andere houding dan Ardha Matsyendrasana 1. Maar wel een fantastisch goede twisting. De foto spreekt voor zich denk ik. Dus heb je een goede halve lotus? Probeer dan deze twist ook eens uit!

  • Dit vind je misschien ook leuk:

  • BLOG Blessures in de Yoga

  • BLOG Teken de Yogahoudingen uit in Stick Figures

  • heupopeners

    BLOG 8 meest effectieve heupopeners

  • CURSUS Online Yoga Lessen

  • © Lieneke's Yoga Company 2019