• Teken de Yoga Houdingen

  • Hoe handig zou het zijn als je in één overzicht je yogaserie of yogales kon uittekenen? In deze blog leer ik je de yoga houdingen uittekenen in stick-figures.

    Het laatste wat je wil doen als je aan het oefenen (of lesgeven!) bent, is zoeken naar de volgende houding in je lijst.. Zelf oefen ik al jaren aan de hand van vaste series, die ik zelf maak, of bijvoorbeeld uit de Yoga Dipika. De houdingen teken ik uit in kleine stick-figures, zodat ik een heel duidelijk overzicht hebt van alle houdingen die ik die ochtend wil doen. 

    Nu, hoe teken je het beste deze stick-figures? Er zijn natuurlijk geen vaste regels voor, maar ik merk dat ik zelf eigenlijk altijd een vaste volgorde aanhoud, afhankelijk van welke houdingen ik teken. 

  • Staande Houdingen

  • De staande houdingen: Teken eerst de benen, dan het lichaam, het hoofd, en als laatste de armen.

  • Zittende Houdingen

  • Zittende houdingen werken net even anders, daar teken je eerst het lichaam en één van de benen, het andere been, het hoofd, en dan eventueel een of twee armen.

  • Twistings

  • Twistings zijn erg lastig, vooral in combinatie met verschillende beenposities, zoals je hier ziet bij Bharavadjasana. We volgen dezelfde lijn als bij de zittende houdingen; het lichaam en één been, het andere been, het hoofd, en de armen. Een fijne tip die ik kan geven is zet er een pijl naast, zodat je kunt zien dat het om een twisting gaat. En je tekening niet onoverzichtelijk wordt.

  • Achteroverbuigingen

  • Stick-figures van achteroverbuigingen zijn bijna allemaal uniek (net als de houdingen zelf). Gelukkig zijn ze redelijk simpel om te tekenen. Zoals in bovenstaand voorbeeld teken je eerst armen - hoofd - lichaam/benen, maar regelmatig is het ook handiger om het andersom te doen: benen/lichaam - hoofd - armen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Ustrasana, Shalabhasana en Dhanurasana.

  • Inversies

  • Inversies lijken lastig, maar zijn eigenlijk niet zo moeilijk! Om deze stick-figures te tekenen begin je bij het hoofd, dan het lichaam en de benen, en tot slot de armen.

  • Armbalans

  • Tot slot, hoe teken je de armbalans houdingen? Zijn de benen bij elkaar en de armen 'bij elkaar' dan kun je de armen als één geheel tekenen, zoals hierboven bij Bakasana. Zijn de benen door de armen heen, of gaat het om een twisting op een van beide armen, dan is het belangrijk dat je beide armen tekent, zoals bij het tweede voorbeeld van Astavakrasana.

  • Oefenopdrachten om de stick-figures te leren tekenen

    In mijn eerste werkboek, Namen van de Asana's, leer je de namen van de yogahoudingen met behulp van invulopdrachten. Daarin word je ook gevraagd om de houdingen uit te tekenen in stick-figures. Een goede manier dus om zowel de namen van de houdingen te leren, als ze te leren tekenen! 

    Op het moment werk ik aan het tweede werkboek, Alignment en Sequencing. Daarin leer je zelf je eigen yoga series maken, de effecten van de verschillende groepen houdingen, en de alignment en techniek van de yogahoudingen. En weer, gebruiken we natuurlijk uitgebreid de stick-figures. Daarom heb ik in dit werkboek een geheel hoofdstuk gewijd aan het tekenen van de yogahoudingen. Voorbeeldopdrachten van de opdrachten die je gaat maken in dit hoofdstuk kun je hieronder gratis downloaden.

    VOORBEELDOPDRACHTEN