• Zwangerschapsyoga en Postnatale Yoga bij Yoga Imma

  • Zwangerschapsyoga bij Karin de Puit in Liempde
    www.yoga-imma.nl

    Karin aan het woord: In de yogalessen voor zwangeren en nieuwe moeders bij Yoga Imma maak ik gebruik van de begrippen en houdingen uit de klassieke yoga, aangepast aan de specifieke behoeften van aanstaande ouders. Ik zal hieronder de Yoga en mezelf introduceren. Ik zal de voordelen van yoga tijdens en na de bevalling uitleggen. Ik bied steeds een cursus aan voor de zwangerschap van 8 weken. Voor de postnatale yoga een cursus van 4 weken. Na de cursus kunnen losse lessen afgenomen worden.

    Wat is Yoga?

    Yoga kan vrouwen helpen tijdens de zwangerschap, tijdens de bevalling en bij de zorg van hun pasgeboren kindje door middel van eenvoudige oefeningen en ontspanningstechnieken. Het welzijn van vrouwen tijdens de zwangerschap is heel belangrijk. Onderzoek heeft aangetoond dat de lange termijn gezondheidsvoordelen bij een fijne, plezierige zwangerschap heel groot zijn en deze ook effect hebben op het kindje.

    Yoga is toegankelijk voor iedereen. Er is geen spanning, de oefeningen worden uitgevoerd met plezier en de bewegingen kunnen in het dagelijkse leven toegepast worden. Yoga biedt ook ademhalingstechnieken aan. Er is aandacht voor de combinatie van het emotionele en het fysieke aspect.

    Tijdens mijn eerste zwangerschap deed ik niet aan yoga en was ik niet voorbereid op de bevalling. Bij mijn tweede zwangerschap volgde ik het derde jaar van een Hatha Yoga opleiding (Ron van der Post, Nijmegen) en was ik me veel meer bewust van mijn lichaam en mijn behoeften. Ook de bevalling was een wereld van verschil. Ik kon tijdens de tweede bevalling heel goed ontspannen, waardoor het veel makkelijker ging, ik was me heel bewust van de hele bevalling en het is een mooie, bijzondere en vooral positieve ervaring geweest. Vooral dankzij de yoga. Omdat ik dit verschil zo duidelijk ervaren heb, wilde ik dit delen en hierin les gaan geven. Ik heb hiervoor de opleiding tot zwangerschapsyoga docente gevolgd bij Birthlight.

    De voordelen van Yoga tijdens de zwangerschap en bevalling

    Er zijn vele voordelen die Yoga je kan brengen op veel verschillende gebieden:

    • Yoga kan je helpen aan een goede houding te werken. Een goede houding is heel belangrijk omdat het kan helpen verschillende veelvoorkomende klachten te voorkomen of te verlichten tijdens de zwangerschap, waarin het zwaartepunt en dus ook de houding sterk veranderen terwijl de baby groeit.
    • Bewegingen aangepast aan de zwangerschap zijn zacht en nooit geforceerd. Op deze manier kunnen bewegingen je helpen om kracht op te bouwen daar waar nodig, het lichaam soepel te houden en ruimte te maken voor je baby en de ademhaling. Het zal je energie geven en het helpt de juiste balans te vinden tussen activiteit en rust. Later in de zwangerschap kunnen bewegingen pijntjes wegnemen en verlichting geven.
    • Pranayama (ademhaling):
    • Tijdens de zwangerschap helpt de ademhaling je stress te verminderen, ontspanning te bevorderen en om de verbinding te voelen met je baby die in je buik groeit. Bewust zijn van de ademhaling heeft zowel een emotioneel kalmerende werking als een fysiek ontspannende werking en is van onschatbare waarde voor het voorkomen van de vaak voorkomende stressfactoren bij de zwangerschap zoals: zorgen om de gezondheid, verandering van de levensstijl, angst voor de bevalling, zorgen om de baby en persoonlijke zorgen.
    • Pranayama tijdens de bevalling kan helpen bij het ontspannen tussen de weeën, helpt op een natuurlijke manier de pijn te verlichten en kan angst en vermoeidheid voorkomen. Pranayama werkt het beste als de ademhalingstechnieken regelmatig toegepast en gebruikt zijn tijdens de zwangerschap, zodat de oefeningen gewoonte voor je zijn geworden.
    • Pranayama na de geboorte is een effectieve manier voor nieuwe moeders om de balans in het zenuwstelsel terug te brengen en het kan de baarmoeder helpen sneller terug te keren naar zijn normale afmetingen van voor de zwangerschap. Het kan een pijnstiller zijn als er sprake is van naweeën of bij pijn tijdens de eerste dagen van het borst voeden. Diepe ademhaling helpt de mind in balans te brengen tijdens de roller coaster van hormonen en emoties na de bevalling. Het zorgt ook voor een goede ontspanning die je zal helpen goed te kunnen rusten, daar waar er minder slaap zal zijn voor jou als nieuwe moeder en voor je partner.
    • Yoga kan je helpen je bekkenbodem te ontspannen ter voorbereiding op de bevalling en weer sterker te maken na de bevalling voor het lange termijn welzijn.
    • Zorgen voor het kind. Uit onderzoek blijft, dat als de moeder zich goed voelt, dit voordelen zal hebben voor het kind. Yoga is een positieve, ontvankelijke manier van les geven waarbij vrouwen zich veilig voelen en eventuele zorgen kunnen delen. Zowel tijdens de zwangerschap als na de bevalling in de lessen met hun kindje.

    Het programma voor een 8-weekse cursus (zwangerschapsyoga)

    Ik verzorg steeds een cursus van 8 weken. Deze 8 weken zijn nodig om alle aspecten van yoga die voordelen kunnen hebben voor zwangere vrouwen aan bod te laten komen. Het is ook belangrijk dat sommige oefeningen en technieken herhaald worden, zodat je er gewend aan kunt raken. Het lichaam zal dit onthouden en het zal dan makkelijker zijn deze oefeningen thuis te gebruiken of tijdens de bevalling.

    Aspecten die terug zullen komen in elke les:

    • In het moment komen, alle indrukken van de dag loslaten voor deze les.
    • Uitlijnen van het lichaam, werken aan de houding.
    • Staande, zittende en bewegende houdingen en houdingen op handen en knieën.
    • Aandacht voor ademhalingstechnieken, vaak in combinatie met houdingen of bewegingen.
    • Ontspanning!

    Aspecten die ik ook zal behandelen tijdens deze 8 weken:

    • Aandacht en oefeningen voor de bekkenbodem. Uitleg waarom het zo belangrijk is en plaatjes laten zien, zodat er een beter begrip voor komt.
    • Ik gebruik een model bekken met een pop, om te laten zien hoe het bekken in elkaar zit en zodat je kunt zien hoe de baby tijdens de bevalling de gang door het bekken maakt. Dit geeft je inzicht en begrip wat je kan helpen tijdens de bevalling.
    • Ik bied altijd een partnerles aan, los van de cursus voor diegenen die daar interesse in hebben. Ik ben er van overtuigd dat het belangrijk is dat de partner weet wat er gebeurt tijdens de bevalling en dat hij of zij voorbereid is. Praten over verwachtingen, wat ze kunnen doen om te helpen en een beter inzicht in wat een bevalling inhoudt kan duidelijkheid geven en op die manier geruststellend werken. Op die manier kan de partner er ook beter voor je zijn. Ook tijdens de partnerles zal ik het bekken en de pop gebruiken.
    • Ik geef je aan het einde van de cursus een paar hand outs mee, zodat je de dingen die we in de les doen thuis na kunt kijken. Het zal bestaan uit informatie en plaatjes van houdingen die je kunt gebruiken tijdens de zwangerschap en bevalling. We zullen de hand outs altijd bespreken in de les, zodat alles wat er in staat duidelijk is en je de houdingen en tips ook hebt gevoeld of ervaren.

    Conclusie

    Ik vind het een hele mooie en bijzondere ervaring om te zien dat de vrouwen in mijn lessen veel voordelen halen uit de oefeningen en de informatie die ik tijdens de lessen met ze deel. Ik vind vooral de combinatie van yoga en informatie belangrijk, dit maakt de lessen compleet en zorgt voor een goede voorbereiding op alle gebieden. Ik wil het les geven, het delen van de kennis, combineren met mijn eigen ervaringen. In de lessen wil ik iedereen de gelegenheid geven om te praten over wat je bezig houdt en sta ik open voor de behoefte en vragen van iedereen die meedoet in de les.

    Yoga biedt een positieve ondersteuning voor vrouwen en hun partners tijdens de zwangerschap, bevalling en daarna.

    Karin de Puit – van de Sande
    Liempde, januari 2017

  • Karin en ik hebben dezelfde leraar; we hebben beide de Hatha Yoga opleiding gevolgd bij Ron van der Post. Na de opleiding zijn we in contact gebleven en is er een mooie vriendschap ontstaan. Mocht ik ooit zwanger raken, dan zou ik bij niemand anders op les gaan dan bij Karin! Karin is een lieve, goede, zachtaardige, intelligente, en vriendelijke vrouw, en is zeer toegewijd aan de yoga. Vaak wordt mij advies gevraagd over zwangerschapsyoga - en vandaar ook deze blogpost, verzorgd door Karin. Voor de Bossche zwangeren, Liempde is slechts een kwartiertje met de auto! 

    Je kunt contact opnemen met Karin via de mail: info@yoga-imma.nl, of via deze link. Meer informatie over Karin is te vinden op haar website: www.yoga-imma.nl

  • 1 Reactie

    Ik zou graag zwangerschap yoga willen gaan volgen op de woensdag ochtend, ik ben nu 24 weken zwanger. Graag zou ik een keer een proefles mee willen doen. Is dit mogelijk? Graag hoor ik iets van u. Met vriendelijke groet Suzanne

    Reageer