• Lesaanbod

  • Intensieve Hatha Yoga - Lieneke

    hatha yoga den bosch yogadocent yogales

    In de intensieve Hatha Yoga-lessen werken we aan de basis. De eerste drie chakra's (de benen, heupen, en de buik) zijn het belangrijkst, omdat deze het fundament vormen waar de rest van het lichaam op rust. Het is belangrijk om goed gegrond te zijn, stevig op de benen te staan. Hiervoor doen we de staande houdingen. Ook werken we aan het openen van de heupen, voor ontspanning, maar ook om uiteindelijk goed in een meditatiehouding te kunnen zitten. We werken ook aan kracht, aan sterke buikspieren, en aan het openen en versterken van de zij, rug, en schouders. Met een stevige basis en een goede gronding kom je mentaal tot rust, denk je helderder na, en sta je met meer zelfvertrouwen in het leven.

    Ik hecht veel belang aan het juist en veilig uitvoeren van de houdingen zodat je blessurevrij verder kunt groeien. In de lessen is er altijd ruimte voor vragen, en ik vind het belangrijk dat je jezelf kunt zijn, en dat je je op je gemak voelt.

    De lessen zijn intensief, maar ook voor beginners geschikt. Iedereen werkt op zijn eigen niveau, en je krijgt aanpassingen waar je deze nodig hebt. Als je 'power' Yoga gewend bent, zal de intensieve Hatha Yoga uitdagend zijn qua flexibiliteit, wanneer je van jezelf flexibel bent, word je uitgedaagd door kracht. Wanneer je een redelijke conditie hebt, hard wil werken, en je je eigen grenzen goed kunt bewaken, is dit een geschikte les voor jou!

  • Dag Tijd Les
    Maandag 18:00 - 19:00 Intensieve Hatha Yoga
    19:10 - 20:20 Intensieve Hatha Yoga
    20:30 - 21:40 Intensieve Hatha Yoga
    Dinsdag 19:00 - 21:00 Yoga voor Gevorderden
    Donderdag 18:30 - 19:40 Intensieve Hatha Yoga
    20:00 - 21:10 Intensieve Yoga LEVEL 2
    Vrijdag 10:30 - 11:40 Intensieve Hatha Yoga
  • Yin Yoga - Annet

    yoga den bosch rust flexibiliteit kracht

    Wat is Yin Yoga?
    Yin Yoga is een zachte, bijna meditatieve vorm van yoga. De aandacht richt zich op het bindweefsel in plaats van de spieren.
    Bindweefsel is een structuur die in het hele lichaam te vinden is en alle delen van het lichaam met elkaar verbindt. Iedere spier bestaat uit spierweefsel met om ieder deel fascia (bindweefsel).
      
    Bij het ouder worden of bij bijvoorbeeld een zittend beroep kan dit bindweefsel stijf worden waardoor het lichaam veel minder flexibel en soepel aanvoelt. Bij Yin Yoga worden de houdingen 3 tot 5 minuten aangehouden zodat dit bindweefsel langzaam wordt opgerekt en weer gehydrateerd wordt. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen; je gebruikt de houding om je lijf beter te gaan voelen, om je fysieke spanningen in een diepere laag te ervaren en nog belangrijker - los te laten!

    Een ander groot voordeel van deze vorm van yoga is dat de meridianen (energiebanen) in het lichaam gesimuleerd worden. De energie gaat op deze manier beter stromen, wat natuurlijk een positief effect heeft op het totale welzijn. 

    Het is een heerlijke manier om beter in je lijf te komen. 
    Gewoon een keer doen!

  •  

    DAG TIJD LES
    Woensdag 10:00 - 11:10 Yin Yoga
      10:00 - 12:00 Yin Yoga XL (1x in de maand)

     

    Elke woensdagmorgen ga ik naar de les van Annet. Annet is een erg fijne docent. Ze vertelt met een rustige en prettige stem wat we gaan doen. Ze zegt ook altijd waar we naartoe werken in de les. De oefeningen zijn best krachtig; er moet wel gewerkt worden!

    De houdingen worden heel goed uitgelegd en mensen met minder ervaring krijgen de nodige aandacht. Waar nodig zal Annet je houding corrigeren zodat je goed in de houding komt te staan. Na de les is er thee of water en wordt er gezellig nagepraat over de les.
    CORNELIE M.

  • Yoga, adem en beweging - Tanja

    hatha yoga den bosch yogadocent yogales

    Rust, ruimte, adem en aarding. Dat worden de pijlers van de yogales. Een Hatha yogales ontstaat volgens mijn leraar in het moment. Een yogales is dus nooit twee keer hetzelfde, zoals er geen twee gelijke momenten bestaan. Voor de overgang van het mogelijk drukke dagelijkse leven naar de yogamat beginnen we met aardingsoefeningen. In alle rust gaan we vervolgens bewegend op de adem door de houdingen heen. Er is aandacht voor een zorgvuldige opbouw van iedere houding. Maar ook is er aandacht voor de momenten tussen houdingen in om na te gaan wat een houding teweeg brengt. De houdingen zijn goed uitvoerbaar voor alle niveaus. We verkennen de ruimte om ons heen waar we ons dagelijks in bewegen. En we verkennen de ademruimte binnen in ons lichaam. Pranayama en meditatie maken naast de yoga houdingen onderdeel uit van iedere les. De les zal tot slot worden afgerond met een lange geleide ontspanning.

    Mocht je ter afwisseling van de heerlijk intensieve lessen van mijn collega yoga docenten bij Lieneke's Yoga Company iets anders willen ervaren, dan ben je zeer welkom op woensdagavond om 20.00 uur.

  • Dag Tijd Les
    Woensdag 20:00 - 21:10 Yoga, adem en beweging
  • Intensieve Hatha Yoga - Micha

    yoga den bosch micha

    Mijn lessen zijn een vorm van Hatha yoga. Bij Hatha yoga ligt het accent op de praktische, zuiverende en lichamelijke aspecten van de yoga. Je probeert het mentale te beheersen door middel van het beheersen van je lichaam en ademhaling. In mijn lessen staat de balans tussen het opbouwen van kracht en flexibiliteit centraal. Ik vind een juiste (technische) basis van de houdingen belangrijk en zal hier aandacht aan geven. Ook is er aandacht voor de ondersteuning van de ademhaling.

    Het zijn uitdagende lessen, waarin het gaat om het opbouwen van kracht en flexibiliteit van het lichaam én geest (op het mentale vlak). Sommige van ons kunnen beter leren luisteren naar het lichaam en hun grenzen respecteren en accepteren. En anderen kunnen leren om lichamelijk ongemak mentaal te overwinnen en juist niet te snel op te geven. Dit is een persoonlijk proces. Yoga kan veel betekenen in dat proces en gaat daarom veel verder dan het uitvoeren van de houdingen. Hoe ver je komt in een houding maakt niet uit, van belang is de intentie, het willen blijven werken vanuit een mildheid naar jezelf. 

    Een les is voor mij een goede les als je er de energie van hebt gekregen die je nodig hebt. De meesten van ons gaan juist naar de lessen voor een moment voor onszelf in ons drukke leven. Ons hoofd even stil te kunnen zetten, meer in ons lichaam te zijn. En zeker niet onbelangrijk: een les moet leuk zijn en je wilt vooruit gaan. Ik denk er daarom aan om in een cyclus van 6 tot 8 weken gericht te gaan werken aan een bepaald onderdeel (bijvoorbeeld hamstrings/spagaat, kracht/armbalans, etc). 

  • DAG TIJD LES
    Woensdag 18:00 - 19:10 Intensieve Hatha Yoga