• Yoga props: Welk yogablok kies je?

  • yoga restoratief achteroverbuigingen yogablokken foam manduka

    Werken met hulpmiddelen kan heel veel voordelen hebben, zoals uit de heerlijke ontspanning op bovenstaande foto blijkt.. Maar soms is het moeilijk kiezen. Bovenstaande liggende 'achteroverbuiging' kan namelijk ook uitgevoerd worden met een bolster, maar dan is het effect net even anders.

    Welke hulpmiddelen wil je thuis hebben om mee te oefenen? Over het algemeen is het handig om 2 blokken thuis te hebben, een yogariem, en - als extraatje - een bolster. Deze blog gaat over het verschil tussen foamblokken en kurkblokken, en wanneer je welk blok gebruikt? Op basis daarvan kun je zelf kiezen welke keuze voor jou het beste is. 

    De blokken die ik zelf gebruik zijn van Manduka, en deze kwaliteit is echt heel goed. Kurkblokken kun je ook veel goedkoper aanschaffen, maar bij foamblokken wil je erg uitkijken, de meeste foamblokken van andere merken zijn veel te licht en daarom onhandig in gebruik. 

  • Foamblokken

    yoga vooroverbuiging uttanasana met hoofd steunend op blok restoratief oefenen

    Foamblokken gebruik ik vooral voor ontspannende oefeningen, bijvoorbeeld een passieve achteroverbuiging, of in dit geval een staande vooroverbuiging waarin het hoofd rust op een blok. De foamblokken zijn zachter, voelen fijner aan, maar geven tegelijkertijd een goede ondersteuning.

    Belangrijk om op te letten wanneer je foamblokken aanschaft is dat ze groot genoeg zijn. Omdat de blokken zo lichtgewicht zijn, vallen te kleine foamblokken snel om. Ook is er veel kwaliteitsverschil; Manduka is het enige merk waarvan ik goede foamblokken heb gezien.

  • yoga hondhouding restoratief oefenen voorhoofd op yogablok foam manduka

    Een ander voorbeeld van het hoofd laten rusten in een staande houding is de hondhouding met het voorhoofd/de haargrens op het blok. Als één blok niet genoeg is hier, gebruik er 2! De ondersteuning onder het hoofd zorgt ervoor dat de armen minder hard hoeven werken. Zo maak je van een actieve houding een restoratieve houding.

  • Kurkblokken

    yoga staande houding vooroverbuigen parsvottanasana met handen op blokken

    In staande houdingen zijn kurkblokken heel handig. Omdat het belangrijk is dat je je rug recht houdt terwijl je vooroverbuigt, en de meeste mensen in het begin niet met hun handen bij de grond kunnen (met een rechte rug), is het yogablok hier een essentieel hulpmiddel.

    De reden waarom ik hier kurkblokken gebruik en niet de foamblokken is dat de foamblokken iets meegeven. Dat is fijn wanneer je met je hoofd op het blok rust of er met je rug overheen ligt, maar niet als je doorzakt in je hand en daardoor pijn krijgt in je pols. Daarom gebruik ik bij staande houdingen eigenlijk altijd kurkblokken.

  • yoga staande houding parivrtta trikonasana met kurkblok ter ondersteuning

    Parivrtta Trikonasana is bij uitstek een houding waar een yogablok heel handig is. Deze staande twisting is een erg lastige houding voor beginners, maar wordt een stuk makkelijker door dat kleine beetje extra hoogte. Gebruik daarom echt een blok als je niet goed bij de grond kunt, zodat je af kunt zetten met je hand, en zo dieper kunt twisten!

  • Hopelijk is de keuze tussen foam- of kurkblokken nu een stukje makkelijker! Dankjewel voor het lezen :)

  • Dit vind je misschien ook interessant: