• Hoe promoot je je yogastudio?

  • yoga marketing blog

    Tot een paar weken terug was het al een jaar geleden dat ik voor het laatst een foto op Instagram had gepost. Misschien heb je gemerkt dat ik de laatste weken weer boven water ben? Ik heb mijn aversie tegen social media en all things marketing opzij gezet, want ik heb een studio te promoten!

    In deze blog vertel ik je meer over de boeken die ik heb gelezen, en wat ik heb geleerd over marketing voor yoga, maar eerst - waarom is dit voor mij nu zo belangrijk om te doen?

  • If you don’t take action no-one will be blessed by what you were created to do. The product, program, or service that you will offer will help those who need it so much, you have a divine obligation to put yourself out there so your audience can be reached.

    Kim Walsh Phillips, Instagram for Business

  • Een yogastudio starten

    yoga studio den bosch

    Ik heb ongelofelijk veel geluk gehad met het kunnen opstarten van een eigen studio. Op het terrein van de Isabella Kazerne heb ik een mooie zolderruimte kunnen vinden, 150 m2 voor een hele aantrekkelijke prijs, met maar één nadeel - het is tijdelijke verhuur.

    De studio nu is fantastisch, maar zoals ik al zei, het is een onzekere situatie. Elk half jaar wordt mijn contract nu verlengd met nog een half jaar en dit kan nog jaren zo doorgaan, maar tegelijkertijd kan het op elk moment afgelopen zijn. En waar moet ik dan naartoe met mijn hele ledenbestand? Binnen een paar weken hoor ik meer over een ruimte in Den Bosch waar ik misschien in kan, wat echt een droom van een ruimte is! Maar dan met bijbehorend prijskaartje. Ik heb het afgelopen jaar alles op alles gezet om dit te kunnen redden, maar heel eerlijk, met de deadline nu voor de deur, weet ik niet of ik het wel kan doen. Dat hangt natuurlijk van de onderhandelingen af, maar ook of ik bereid ben om nú al een groot risico te lopen qua onkosten. Want wie weet kan ik nog wel veel langer blijven zitten waar ik nu zit? Het is een lastige keus.

    Er is geen betere motivatie dan wat druk erachter, en dit brengt ons weer terug naar het onderwerp van de blog: marketing.

  • 1. Google AdWords

    Toen ik de studio overnam in januari 2017 (we zijn met drie begonnen toen de studio nog Inside Yoga heette), heb ik de website vernieuwd, een online betalingssysteem geintegreerd, en heb ik een Google AdWords campagne opgezet om verkeer vanuit Den Bosch en omstreken naar de studio te trekken. Leuk verhaal: ik had de campagne gemaakt, maar niet aangezet (dacht ik), want ik kon het niet aan mezelf verantwoorden om het kleine budget dat ik had uit te gaan geven aan advertenties. Maar gelukkig ben ik niet zo handig met programma’s, want ik had nog nooit zoveel proeflessers gehad in één maand! Ik was zo overweldigd door de aantallen nieuwe mensen die binnen kwamen (plus ik wilde ook testen of het wel echt aan AdWords lag), dat ik in maart de campagne heb uitgezet. En toen liep het aantal proeflessers heel erg terug!

    Dus om te beginnen bij mijn eerste punt: Wil je een studio promoten? Gebruik AdWords!

    Voor de ‘launch’ van mijn eerste werkboek Namen van de Asana’s, wilde ik AdWords wat serieuzer gaan gebruiken en daarom heb ik het boek ‘The Ultimate Guide to Google AdWords’ aangeschaft. Er ging een wereld voor me open! Ik denk dat ik door de principes van het boek toe te passen meer dan drie keer zoveel kliks heb, voor hetzelfde budget. Hieronder een paar puntjes die ik heb geleerd:

    • Geef alle zoekwoorden hun eigen advertentiegroep en maak 2 of drie advertenties in deze groep die goed aansluiten op het zoekwoord.
    • Split testen: Wanneer je advertenties 100 of meer keer bekeken zijn kun je je advertenties ten opzichte van elkaar testen. Hiervoor kijk je naar de CTR (Click-Through-Rate) percentages.
    • Zorg ervoor dat je conversies goed ingesteld staan en track alles!
    • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe aan je campagne, zodat je alleen de mensen aantrekt die op zoek zijn naar wat jij in huis hebt.
    • Hoe schrijf je een goede advertentie..
    • ..en nog veel meer!
  • 2. Landingspagina's

    Nadat je een PPC (pay per click = AdWords) campagne hebt gemaakt, is het natuurlijk belangrijk dat dit betaalde verkeer ook op je site blijft en actie onderneemt, bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor een proefles of workshop. Daarom is het belangrijk om een goede landingspagina te hebben, waar mensen de informatie kunnen vinden die je ze belooft in je betaalde advertentie. Een landingspagina is dus letterlijk de plek waar de mensen ‘landen’ als ze jouw site binnenkomen. Weer ben ik aan het studeren gegaan, dit keer met het boek ‘Landing Page Optimization.’ Dit is een flink boek, geen lichte leeskost, maar vol met praktische tips en informatie over hoe je het beste een landingspagina maakt en waar je allemaal op moet letten. Een paar punten om mee te beginnen:

    • Gebruik Google Analytics om uit te vinden wat jouw belangrijkste landingspagina’s zijn. Als je bounchepercentage heel hoog is op een of meer van deze pagina’s (dit betekent dat mensen meteen weer weggaan zonder interactie met jouw site), wil je deze pagina’s natuurlijk gaan optimaliseren!
    • Maak maar één call-to-action per pagina, en maak het heel duidelijk waar deze knop naar verwijst.
    • Zorg ervoor dat bezoekers niet visueel afgeleid raken, dat ze meteen kunnen zien wat je te bieden hebt / verkoopt, en hoe ze hier meer over kunnen leren / of kunnen kopen.
    • Geef eerst veel waarde(volle informatie), voordat je bezoekers vraagt iets te kopen of hun email adres achter te laten. Gebruik geen pop-ups die je bezoekers wegjagen omdat ze hierdoor je content niet meer kunnen lezen.

    Dit klinkt allemaal redelijk logisch en voor de hand liggend, maar toch is het lastiger om een goede landingspagina te maken dan dat ik verwacht had. Ik heb het geluk gehad dat een online marketing docent met mij mee wilde kijken naar mijn website, en hij had een hele lijst met punten - allemaal dingen die eigenlijk heel logisch zijn, maar waar ik zelf nooit aan gedacht had! Dankjewel Edgar!

  • 4. Social media marketing

    yoga op instagram

    De volgende stap in het hele marketing proces is het opbouwen van een groter bereik, en hoe kan je dat beter doen dan via social media? Instagram en facebook zijn voor yoga naar mijn mening de belangrijkste social media kanalen (Ben je het hier niet mee eens? Plz let me know!).

    Social media is niet helemaal mijn ding, of misschien moet ik zeggen helemaal niet mijn ding; ik hou helemaal niet van op de foto gaan en mijn privacy vind ik erg belangrijk. Maar heel eerlijk, nu ik het toch weer heb opgepakt vind ik het eigenlijk ook best wel leuk om te doen. Dat komt doordat ik me deze keer goed ingelezen heb met het boek 'Ultimate Guide to Instagram for Business.' Daardoor heb ik duidelijkere doelen, en doe ik niet zomaar wat. Ook heb ik geleerd dat social media vooral gaat om het opbouwen van relaties, mensen betrekken bij wat je doet, vragen stellen, en je eigen unieke stem vinden. Hieronder een aantal punten uit het boek:

    • Maak een brand-board. Doe inspiratie op bij andere accounts en verzamel foto’s van de look die jij wil neerzetten in jouw profiel
    • Gebruik dezelfde filter(s) zodat mensen meteen zien dat de foto van jou is.
    • Maak een lijst met de hashtags die grote accounts in jouw niche gebruiken, en gebruik de overeenkomstige hashtags ook in je eigen posts.
    • Ken je doelgroep. Concentreer je op een kleine niche en maak je content speciaal voor hen.

    Ik weet niet of ik dit boek zou aanraden. Ik heb er zeker van geleerd, maar vond het tegenvallen omdat slechts de helft van het boek echt over Instagram ging. De schrijfster week heel erg uit naar andere onderwerpen zoals de sales-funnel, blogs en nieuwsbrief-marketing. Bovendien post ze zelf alleen maar quotes op haar eigen Instagram-account, dus over foto’s posten had ze niet heel veel te vertellen. Wel gingen er tijdens het lezen continue lichtjes op, ik kreeg door haar schrijven meerdere nieuwe ideeen over nieuwe content, producten en promotiemiddelen, wat een grote winst is natuurlijk!

  • 5. Nieuwsbrieven

    Zowel het boek over AdWords, het boek over het optimaliseren van landingspagina’s, en The Ultimate Guide to Instagram, noemen allemaal het belangrijkste doel van je online marketing: En dat is.. het verzamelen van email adressen.

    Google’s algoritmes kunnen elk moment veranderen waardoor je minder goed scoort op SEO (vindbaarheid in Google), Instagram en Facebook kunnen minder populair worden of zelfs helemaal verdwijnen, en als meer mensen gaan adverteren op jouw zoekwoorden zijn AdWords advertenties misschien niet meer betaalbaar.

    Maar wanneer je email adressen hebt verzameld, heb je je eigen database van (potentiele) klanten die je direct vanuit hun inbox kunt benaderen! Ik heb al een boek gevonden die ik hiervoor ga lezen, maar deze is nog niet uit in Nederland (wel als E-book): Ultimate Guide to Email Marketing for Business (2018). Je kunt natuurlijk ook heel veel gratis informatie vinden op internet, er zijn complete pdf files beschikbaar (hoogstwaarschijnlijk in ruil voor je email adres :), maar ik vind het fijn om een boek in mijn handen te hebben. Plus dan weet ik zeker dat de informatie goed is. Zodra ik dit boek uit heb zal ik hieronder ook een kort puntenlijstje maken!

    Op mijn verlang / to-do lijstje staan ook: Ultimate Guide to Youtube for Business en Ultimate Guide to Facebook Advertising. Wanneer ik hiermee klaar ben zal ik deze ook aanvullen.

  • Gaan Yoga en Marketing wel samen?

    Nu we het hebben gehad over verschillende manieren om je yogastudio te promoten, is het misschien ook interessant om te kijken naar de combinatie van yoga en marketing.

    Toen ik net begon met yogales geven had ik een (gezonde) afkeer voor marketing omdat ik moeite had mezelf te promoten en te ‘verkopen’ en, heel eerlijk, yoga beoefenen is compleet het tegenovergestelde van reclame maken. Maar in de loop van de jaren is mijn visie hierin zeker veranderd.

    Of je nu eigenaar bent van je eigen studio, of dat je groepslessen geeft op verschillende locaties, of zelfs alleen maar invalt; yogales geven tegen betaling betekent ook dat je moet leren je btw-aangifte te doen, administratie bijhouden, je moet een verzekering afsluiten, een website creeren… Verkopen heeft nog steeds niets met yoga te maken, maar een yogastudio is nu eenmaal een bedrijf, en bij een succesvol bedrijf runnen hoort ook het stukje marketing.  

    Zelf heb ik me hier een hele lange tijd tegen verzet, maar nu ik wel moet, en me er echt in ben gaan verdiepen, is het alsof er een hele nieuwe wereld voor me opengaat. Dit heb ik eerder ervaren tijdens het bouwen van mijn website; ik zag websites van anderen ineens met hele andere ogen, ik zag hoe ze opgebouwd waren, wat voor plugins ze gebruiken, en zelfs fouten die gemaakt waren. Ik ben nog steeds een leek op het gebied van websites bouwen natuurlijk, maar ik vind het een uitdaging om hier beter in te worden, en vind het leuk om te doen.

    Nog een voorbeeld, toen ik mijn uithangbord en sticker op de deur had ontworpen en laten drukken, zag ik ineens overal uithangborden hangen. Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat iemand deze ontworpen had, anderen ze geprint en gemaakt hadden, en weer anderen ze opgehangen hadden. Het klinkt misschien suf, maar het opende mijn ogen voor het feit dat alles maakbaar is. Dat wat we voor lief nemen, is door anderen met veel zorg en aandacht bedacht, gemaakt, en gepromoot.  

    Om terug te komen bij het onderwerp marketing in combinatie met yoga; alles wat ik nu leer is nieuwe kennis over een gebied in het leven waar ik voorheen helemaal geen inzicht in had. En dat is meteen ook het leuke aan je eigen bedrijf hebben, het vraagt je om verschillende kwaliteiten te ontwikkelen op allerlei gebieden, en hierdoor ontdek je kanten van jezelf die ook veel waarde hebben. In die zin zou je het misschien ook kunnen zien als yoga? Je daagt jezelf uit, vraagt veel van jezelf, en leert jezelf daardoor beter kennen. Je potentie waarmaken en anderen laten deelnemen in wat jij te bieden hebt is natuurlijk de ultieme persoonlijke ontwikkeling.

    Want ik kan fantastische lessen geven waar mensen veel aan kunnen hebben, maar als niemand hiervan weet, dan hebben deze lessen geen waarde. Als ik het nu opnieuw bekijk na alles wat ik de afgelopen maanden heb geleerd kan ik met zekerheid zeggen: Mijn weerstand tegen marketing bestond wellicht meer uit angsten en onzekerheden over wat ik te bieden heb, dan de daadwerkelijke promotie zelf.


    Dankjewel voor het lezen! Vergeet je niet in te schrijven voor de nieuwsbrief (ik ga hele mooie campagnes opstarten in de komende maanden), volg me op social media - Instagram en Facebook - en like, comment & share!

    Zie je, die marketing lessen werken nu al :)